MUG versus PUMA…

Wie heeft nog de tijd gekend, dat de rijkwacht over ambulance-helicopters van het model “Puma” beschikte? Die dingen waren ingericht als een vliegende versie van “Spoed” en waarschijnlijk een pak sneller ter plaatse als de huidige MUG!  Als ik het mij goed herinner, stond er in Polygoon eentje paraat en is mijn broer daar nog met ’t school naar gaan kijken. ’t Waren schone tijden toen, nu rijden ze bij de politie met “Smartjes”, toen beschikte de rijkswacht over een aantal Porches (911), wit met een oranje streep over. En toen ik een jaar of 18 was, reden die mannen met een Golf GTI, toen ne wreed graven bak…

Was ’t vroeger dan toch echt allemaal zoveel beter? En zou het met de “Seakings” in Koksijde dezelfde weg opgaan?

8 Reacties

  1. Het was vroeger niet allemaal beter, hoor. Ik heb de tijd nog gekend die jij beschrijft, en heb zelfs in 1958 meegevlogen met de helicopter die de post vervoerde tussen Antwerpen (Deurne) en Brussel. Zij reden en vlogen toen met de middelen die zij hadden. Zoals de jongens van Touring Wegenhulp met hun motoren met zijspan. Die gasten groetten nog beleefd naar iedere automobilist!
    Maar het leven evolueert nu eenmaal. Waar is de tijd dat een schip van 110 meter lang een “groot ” schip was. Nu zijn er van 280 m. lang en 35 m. breed. En… met slechts 18 man bemanning.
    Sir Koen.

  2. @Sir Koen – Ik ben van de late jaren 60, dus die posthelicopter heb ik niet gekend, die Puma moet jaren 70 en 80 geweest zijn. Op dit moment hebben ze die ambulance-helicopters wel in al onze buurlanden… Dus wat je nu in “ER” ziet, dat was bij ons realiteit, dik 20 jaar geleden!

  3. Als kind zagen we toch ook meer van die ‘sportvliegtuiges’, tijdens de zomer ? Ik weet nog dat wij stopten met ons spel en er altijd naar zwaaiden … Te dure brandstof ?

  4. @Miche – of misschien is dat luchthaventje gesloten?

  5. Heren,

    Hebben jullie misschien foto’s van de Puma?

    Mijn overleden vader was er piloot van en ik verzamel er alles van!

    Alvast bedankt!

  6. @Mich – ik heb kweetniehoelang zitten zoeken en geen enkele duidelijke foto gevonden…

  7. Hey Sandrissimo,

    Ik zit weer eens op Google te zoeken, kom ik hier toevallig weer terecht!

    Bedankt om te zoeken achter foto’s!

    Mijn zoektocht gaat verder!

    Groetjes Mich

    • Mich,

      Zoek je toevallig nog foto’s vd Puma (Rijkswacht)??
      Vond hier net uw vraag en is al wel van enkele jaren geleden zie ik…

      Ik zoek nl ook al zeer lange tijd nr foto’s en ik weet dat ze moeilijk te vinden zijn. Ik heb er vroeger gekregen van een Boordmecanicien Puma die ik kende maar die spijtig genoeg reeds overleden is. Maar kan wel eens kijken wat ik heb en desnoods inscannen en doorsturen.
      Misschien heb jij er ook nog van uw vader zaliger mits hij piloot was op dit toestel?? En kunnen we misschien ruilen!?
      Zeer spijtig dat er zo weinig info van deze toestellen te vinden is. Ben opgegroeid te Brasschaat dus deze heli’s hebben een sentimentele waarde voor mij 🙂

      Laat maar iets weten …

      MVG, Danny

Geef een reactie

