Ritsen?

Wat lees ik bij mijn favoriete chocolatier? Automobilisten die een wegversmalling naderen, bijvoorbeeld bij wegenwerken, voegen veel te vroeg in op de overblijvende rijstroken, soms meer dan een kilometer voordat het nodig is. Daarna staan ze zich collectief te ergeren aan de zogenaamde “snelheidsduivels” die helemaal tot aan de wegversmalling rijden, om daar in te voegen.

Heel vaak zie je dan, dat men het deze chauffeurs erg moeilijk maakt bij het ritsen, want de anderen zien dat doorrijden als een daad van agressie. Het is toch niet eerlijk dat zij heel de tijd hebben moeten staan schuiven en die ander dan zomaar kan invoegen?

Toch zijn het net deze mensen, die het helemaal verkeerd doen. Het is de bedoeling dat je alle beschikbare rijstroken gebruikt, voor zover dat mogelijk is. Pas op de plaats van de wegversmalling moet je netjes ritsen. Anders verleng je de probleemzone en zorg je dus voor meer file! Trouwens, als iedereen netjes aanschuift tot aan de wegversmalling, kan niemand tegen hoge snelheid de hele file voorbij steken, want alle beschikbare rijstroken zijn in gebruik…

Stel, er zijn wegenwerken over een afstand van 2 km, met daarvoor waarschuwingsborden om de automobilisten te laten weten, dat één of meerdere rijstroken versperd zullen zijn. Dat resulteert in een flessenhals van ongeveer 2 km. Als de chauffeurs echter al ruim 1 km voor de werken, allemaal op één rijstrook gaan rijden, zorgen zij er zo voor, dat de flessenhals beduidend langer wordt, met als resultaat meer hinder.

Ik moet zeggen dat ik me vroeger ook heb staan ergeren aan chauffeurs die de hele file voorbijreden, om dan op het einde in te voegen. Tot ik de gang van zaken te zien kreeg in een TV-programma, nu toch al wat jaren geleden. Sindsdien hoor ik dus bij die ambetanterikken waar de meerderheid zich zo aan ergert. Al flits ik de files nooit voorbij, ik rij daar zo wie zo trager, voor het geval iemand op de gedachte zou komen, om plots naar mijn rijstrook uit te wijken…

24 Reacties

  1. Als ik mezelf de vraag stel ‘wanneer heb je voor ’t laatst iets bijgeleerd?’, dan is het antwoord: zonet, vandaag, hier, nu!
    Tot voor enkele minuten geleden snapte ik het niet, nu wel!
    Waarvoor dank.

  2. Verdorie daar zit waarheid in ! Vanaf nu hoor ik ook bij die ambetanteriken ! 😉

  3. Zo hoort het inderdaad. En ik heb ook al eens een vinger mogen bekijken of een vrachtwagen die de weg probeert te versperren. Maar mijn rits gaat ook blokje per blok dicht. En als er een blokje mankeert, dan gaat mijn rits niet meer dicht.

  4. Tiens… dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat je sneller van rijstrook moest veranderen, wanneer je de pijlen ziet.
    Allee, weer iets bijgeleerd. Waar blogs al niet goed voor zijn!

  5. In Nederland staan dan ook borden “Wegversmalling over 1 km”, “Ritsen over 300 meter” en “Ritsen vanaf hier”.

    Zie http://www.minvenw.nl/dgp/ritsen/wat/index.aspx

    En ik erger me ook aan de doorrijders, maar dat zijn meestal die die na het laatste bord toch nog verder willen rijden op de linkerbaan…

  6. Hé, zo had ik het nog niet bekeken. Voortaan rits ik vooraan. 😉

  7. Ze moeten dat hier gewoon aanpakken zoals in Nederland met die borden. Da’s alvast toch al iéts dat daar beter is dan hier! 😉

  8. Ik heb m’n rijbewijs in Duitsland gehaald en daar krijg je een boete als je te vroeg invoegt of niet ritst zoals het hoort. Ze hebben daar dezelfde borden als in Nederland. Groot was mijn verbazing toen ik als bleuken in België reed en men mij de weg versperde omdat ik tot vooraan wou rijden en dat als ik daar kwam, ik moest wringen om ertussen te kunnen.
    Dank je wel voor je uitleg 😉 Nu ben ik volgende keer niet alleen die ambetante die persé tot vooraan wil rijden!

  9. @Nagalore – ik leer alle dagen bij!

    @J. – welkom bij de ambetanterikken! 😉

    @Christophe – goed gezien die metafoor!

    @Speedy – je bent nooit te oud om te leren hé?

    @Patrick – die borden in Nederland, dat is echt wel knap gezien! Bedankt voor de link.

    @Menck – dat was ook mijn eerste reactie toen ik dat TV-programma zag…

    @Marleen – tja die borden zouden ze hier inderdaad ook beter gebruiken…

    @Sabine – dat verklaart ineens waarom ik in die strook zoveel Nederlandse en Duitse nummerplaten zie!

  10. In nederland gebeurt dat al jaren zo en zijn er in het begin ook hele reclameblokken op de televisie mee gevuld om de mensen uit te leggen wat er nu eigenlijk de bedoeling ervan was. hier hebben ze het wel ingevoerd maar de mensen niet gewaarschuwd wat de bedoeling nu eigenlijk is en zo is het dus dat veel mensen het niet weten en krijg je die agressieve reactie’s.

    groetjes

  11. @gezinvan4 – waarschijnlijk zal ik het daar gezien hebben, ’t zou inderdaad beter zijn als er hier in België ook een informatie-campagne zouden doen over dit onderwerp…

  12. Ik ben dus diegene die jou inspiratie bezorgde over dit stukje.
    Misschien is het inderdaad die informatie campagne, die we hier gemist hebben…. Kben trouwens Nederlandse, maar al 28 jaar of zo woonachtig in België, heb dus die campagne gemist.
    Waarom loopt België toch altijd weer achterop?
    Misschien een nieuwe topic???? 😉

  13. We hebben waarschijnlijk hetzelfde programma gezien, want ik wist dat ook al jaren 🙂
    Slim van ons om traag verder te rijden tot aan de versmalling want ook ik ben al eens ‘gecoupeerd’geweest. Ook heb ik al vele ‘vingers’ en boze gezichten gezien. Ik zal ze in ’t vervolg naar je blog verwijzen. Ok ? 😉

  14. @Annemiek – tja kan ook niet alles weten… En ja, in Nederland lopen ze inderdaad op heel wat vlakken voor!

    @Miche – ik zal ne sticker moeten maken hé… 😉

  15. Ik rijd al een kwarteeuw over de Franse wegen en nu moet ik even nadenken want alles wordt uiteindelijk een gewoonte. Het lijkt mij dat ze tamelijk van te voren een bord zetten met de melding dat het op één of 2 rijbanen overgaat inplaats van 3 of 4 en dan beginnen de bestuurders al te vertragen maar de afstand om “in te voegen” is te kort om file te vormen. Vergis ik me ?

  16. @Hilde – hoe vroeger iedereen invoegt, hoe meer hinder er onstaat.

  17. ik ben ook ambetanterik ik doe dit elke ochten aan het knelpunt hier op de A19 naar de ring rond kortrijk. Mensen die daar niet tegen kunnen zijn losers. Ik erger mij nooit in verkeer. helpt toch geen moer verder.

  18. @luisindepels – je ergeren helpt inderdaad niet, maar af en toe kan ik het toch niet laten…

  19. Dat doe ik ook al jaren… Heb me nooit iets aangetrokken van de boze gezichten. Heb ook nooit begrepen waarom men zoveel plaats open liet liggen bij het ritsen!

    Groetjes,

  20. @Hilde – ik trek mij daar ook niet te veel meer van aan hoor…

  21. Helemaal mee eens!
    Ik wou er ooit eens een blog-postje aan wijden, maar het is er (nog) niet van gekomen.
    Wel m’n frustraties al eens bij Imke uitgetyped.

  22. @Frederik – toch een postje aan wijden, kwestie van zoveel mogelijk mensen te bereiken!

  23. Voor de geïnteresseerden: hieronder staat uitvoerig uitgelegd hoe er geritst kan worden (maar jullie hadden dat al allemaal begrepen, en dat vind ik geweldig):

    http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106

  24. @JDP – dat ze dat eens op posters naast de snelweg zetten, ipv die domme slogan-posters die je nu overal ziet…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: