bloemenpracht

Met het vooruitzicht op een veranda, waar ik zomerbloeiers zonder schade de winter door kan helpen, ben ik me deze week een beetje te buiten gegaan aan surfinia’s, geraniums en fuchsia’s. Omdat de meeste planten nu meer dan 1 zomer kunnen meegaan, heb ik grotere exemplaren gekocht, zo van die grote (hang)potten waar je niet meer aan hoeft te doen, dan neerzetten en genieten van de kleurenpracht. Alleen spijtig dat de meest imposante, een pot vol surfinia’s in alle kleuren, maar één jaar mee zal gaan, want dat schijnt een éénjarige plant te zijn.

De eerste 2 toekomstige veranda-bewoners die hun intrede deden, waren een calamandine (een soort siermandarinekes) en een citroenboompje (inderdaad, van den Aldi). Die laatste staat nu onstuimig in bloei en de geur van de bloemen is onbeschrijflijk heerlijk! Hopelijk komen er van de tientallen bloemen een paar citroenen, want dat blijkt helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn… Enfin, de hommeltjes zijn er in elk geval gek op.

Fuchsia’s hoorden altijd al bij mijn favorieten en dit jaar heb ik echt wel 2 prachtexemplaren te pakken gekregen. Eentje van de soort die zo ongeveer model staat voor “de fuchsia”, je weet wel met die heel grote, roze/witte, dik gevulde bloemen en dan eentje in een roze/paarse combinatie, die bloemen zijn kleiner, maar o zo mooi!

In de garage stonden nog 2 metalen plantenstaanders te verstoffen en die kwamen perfect van pas voor de fuchsia’s. De andere potten staan verspreid over het terras en geven daar een instant vakantiegevoel.

Er wacht ook nog een klimhortensia op een plekje in de volle grond, maar omdat ik daar wat brute kracht voor nodig zal hebben, moet dat plantje geduld oefenen tot het weekend. Hopelijk slaat hij aan en kunnen we binnen een paar jaar genieten van prachtige witte bloemenschermen.

De enige andere klimplant in onze tuin, een paar jaar geleden geplant, heeft dit jaar niet al te veel schade van de winter ondervonden. Vorig jaar waren zowat alle ranken kapot en moest het plantje bijna helemaal opnieuw beginnen. Na wat zoekwerk op het internet, kwam ik erachter dat het om een campsis gaat en dat die vrij gevoelig zijn aan vorst. Hopelijk komen er dit jaar eens bloemen aan, want daarop heb ik al elke zomer tevergeefst gewacht…

8 Reacties

  1. Surfinia? Die moest ik even opzoeken. Wij zeggen petunia!

  2. Waar blijven de foto’s van al die pracht ?
    Ja, hier geven de vele bloemen en planten ook een zomergevoel. Leuk, hé. 🙂

  3. @Patrick – surfinia is de hangvariant van de petunia.

    @miche – your wish is my command

  4. @san: is er een andere dan? Na wat gewikipedia en gegoogle: surfinia is de merknaam van een kweker.

  5. @Patrick – zo worden ze hier toch altijd genoemd, petunia’s hangen niet af en die zijn naar mijn idee niet meer zo gemakkelijk te vinden in Vlaanderen. Ik vind dat wel spijtig, want hoe mooi de “surfinia” ook is, petunia’s waren er ook met strepen en zo en dat vond ik ongelooflijk mooi…

  6. Klimhortensia’s zijn inderdaad erg mooi, zelfs als ze niet bloeien omdat hun blaadjes ook de moeite zijn. Eens ze in gaan schieten, zijn ze niet meer te stoppen. Bij mij groeien ze door de dakpannen heen.
    Van de citrusboompjes moet je niet te veel verwachten, geniet er dus dit jaar ten volle van.
    Wat de fuchia betreft: er bestaan ook winterharde exemplaren van.

  7. @chelone – alleen voor de heerlijke geur van de citroenbloesems is het al de moeite waard.! Zover ik tot hier toe gelezen heb, is het mogelijk om een citroenboom in leven te houden, als je hem kan laten overwinteren in een koele, maar goed verlichte ruimte. Citroenen tot rijpheid brengen is blijkbaar een andere zaak, maar citroenen kan ik ook in de winkel kopen hé?
    😉

  8. de bloemen zijn heel mooi !

Plaats een reactie