Comfortzone…

hondje.jpgHet is soms behoorlijk moeilijk om uit je comfortzone te komen. Als je dan toch al je moed verzameld hebt en gewoon springt, valt dat af en toe wel eens tegen. Dan is het kwestie van je niet te laten afremmen, maar er gewoon voor te gaan. Niet twijfelen of aarzelen, maar doorzetten tot het lukt!

Er is zoveel wat ik nog graag zou willen doen, willen leren, willen zien, willen bereiken. Deze webstek is er een deeltje van, want één van mijn dromen was schrijven. In de virtuele spiegelwereld is het mogelijk om je gedachten om te zetten in letters en woorden, om daarna het resultaat aan te bieden aan wie ook, die het wilt lezen.

Natuurlijk stel je je kwetsbaar op als je de platgetreden paden verlaat, af en toe krijg je dan ook het deksel op je neus. Iets wat goed bedoeld, maar minder goed overdacht was, ontploft in je gezicht en laat voor altijd schade na. Ook al gaat er heel wat tijd over heen, toch blijft het nazinderen. Een wee gevoel in je maag als je per ongeluk op het litteken stuit.

De twijfel slaat toe en eventjes heb je nood aan een stukje vaste grond onder je voeten. Je klautert op het eerste het beste steunpunt in je buurt en likt je wonden. Je overweegt je opties, opnieuw springen en gewoon proberen je hoofd boven water te houden, of een veilige weg terug zoeken en een poging doen om wat gebeurd is, zo snel mogelijk te vergeten.

Daar zit je dan op je rots, zonder al te veel keuze. Wordt het zwemmen of verzuipen? Dus spring je weer en probeert om het deze keer beter te doen. Zeggen ze niet dat ervaring de som is van je fouten?

Het is een kei waar ik al heel wat keren over gestruikelde. Misschien ben ik gewoon overgevoelig voor kritiek, zeker als die op een onaangename manier gebracht wordt. Of ligt het aan het feit dat ik soms gewoon te enthousiast (of obsessief) met iets bezig ben en – na een lelijke duw terug – pas merk dat ik onbedoeld een paar grenzen overschreed? Misschien is het wel mijn eigen perfectionisme dat niet tolereert dat ik fouten maak…

Wie niets doet, kan niets misdoen, zeker?